Kegel yani pelvik taban kasları, vücudumuzda rahim, vajina, mesane ve bağırsağın iyi çalışmasını sağlayan bir kas grubudur. Gebelikte kegel egzersizinin de esnekliğini yitiren veya yitirmeye başlayan vajinal kasların güçlendirilmesi için yapılan egzersiz hareketlerine verilen genel addır.

Kegel Egzersizinin Önemi

Kegel egzersizleri, vajina bölgesindeki zayıflayan kasların güçlendirilmesi için yapılır. Peki hangi durumlarda kaslarda zayıflama görülür? Özellikle gebelik, doğum, aşırı kilo, kabızlık, yaşın ilerlemesi, yük kaldırmak, jinekolojik denilen kadın hastalıklarıyla ilgili ameliyatlar sonrası kaslarda zayıflama görülebilir. Yaşanan bu durumların neticesinde de idrar tutamama, kaçırma veya bağırsak ile ilgili sorunlar gelişebilir. Yapılacak basit kegel egzersizleri ile kasın tekrar kuvvetlendirilmesi ve istenmeyen sonuçların önüne geçilmesi sağlanabilir.

Gebelikte ve Doğum Sonrası Kegel Egzersizlerinin Faydaları

Gebelikte ve doğum sonrası dönemde “kegel egzersizlerinin” düzenli yapılması anne adaylarına birçok fayda sağlamaktadır.

  • Kegel egzersizleri ile pelvik kasları güçlenmiş olur. Böylelikle doğum sırasında daha rahat ıkınılabilir.
  • Gebeler, kegel ile kaslarını güçlendirdiği için normal doğum eylemini daha kolay yaparlar.
  • Normal doğum sırasında kasların kuvvetli çalışması vajinada yaşanabilecek yırtıkları önlemeye yardım eder.
  • Kasların gevşekliği veya bebeğin büyümesiyle birlikte idrar kesesine yaptığı bası sonrası oluşabilecek idrar kaçırmalarının önüne geçer.
  • Gebelik sonrası Ikınmaya bağlı gelişebilecek basur (hemoroid) oluşumu önlenir.
  • Kegel egzersizleri, doğum sonrası veya yaşın ilerlemesine bağlı gelişebilecek idrar kaçırmalarını engeller.

Gebelikte Kegel Egzersizlerine Ne Zaman Başlanmalı?

Kegel egzersizlerine gebelik öncesi hazırlık aşamasında başlanılabilir. Gebelikle birlikte devam edilerek doğum sonrasında da bu alışkanlık sürdürülebilir. Burada önemli olan konu, kegel egzersizlerine başlarken bir uzmana danışmak ve doğru uygulama için görüşlerini almak olacaktır.

Kegel Egzersizleri Nasıl Yapılır?

Gebelikte, doğum sonrasında veya tüm yaşantımız boyunca kegel egzersizleri yapmak kasların güçlü kalması açısından fayda sağlayacaktır.

  • Kegel egzersizi yapmak, idrar yaptığınız sırada idrarınızı tutmak zorunda kalmanıza benzer. Bu hareket ile idrar akışı sırasında gevşeyen kaslar sıkılır ve idrar kesilir. Fakat bu hareketi idrar yaparken denemeyin. Aksi halde mesane veya böbreklere zarar verebilirsiniz.
  • Gebelikte kegel egzersizlerine başlarken mesanenin boş olmasına dikkat edin. Dolu mesane ile yapılan kegel egzersizi idrar kaçırmaları tetikleyebilir.
  • Gebelikte hareketi mümkünse oturarak veya uzanıp dizlerinizi kendinize doğru çekerek yapın.
  • Kegel egzersizini yaparken önce kası sıkın ve 8’e kadar içinizden sayın. Sonra kası serbest bırakın ve 10’a kadar sayın. Bu hareketi günde 3 kere 10’ar kez (sabah, öğlen, akşam) tekrarlayabilirsiniz.
  • Gebelikte kegel egzersizlerini doğru yapmak ve doğru kası çalıştırmak önemlidir. Yapacağınız bu hareket sırasında vajinadaki kasların, mesanenin ve anüsün sıkıştığını hissedin. Bu sayede pelvik taban kaslarını hareket ettirmiş olursunuz. Hareket yapılırken, kalça veya karın kasları hareket etmemeli ve rahat olmalıdır. Eğer karın veya kalçada bir kıpırdanma oluyor ise hareket tam olarak doğru yapılmamış demektir.
  • Kegel hareketlerinin yanlış veya hızlı kuvvetle yapılması, vajinadaki kasların aşırı sıkılmasına ve cinsel ilişki sırasında ağrılara neden olabilir.
  • Gebe, kegel egzersizleri sırasında derin nefes alarak vücut serbest bırakmalı ve rahatlamalıdır.

Gebelikte Kegel Egzersizleri Nerede Yapılır?

Kegel egzersizinin, evde, işte, otururken, ayaktayken, yemek yerken, konuşurken, araba kullanırken, televizyon izlerken, uzanırken yani kısacası her türlü ortamda yapılabilecek basit ama kas kuvveti için etkili egzersizlerdir.

Düzenli Kegel Egzersizleri Gebeyi Rahatlatır

Kegel egzersizlerine başlayan gebeler, egzersizleri düzenli ve doğru yapmaları halinde yaklaşık 4-6 hafta sonra kendilerini daha iyi hissetmeye ve rahatlamaya başlayacaklardır. Zaten bir iki kere denedikten sonra kasları doğru kullanmayı da öğreneceksiniz. Fakat egzersizlere hekiminizin veya terapistinizin önerdiği şekilde devam edin.

İdrar Kaçırmalarına Karşı Kegel Egzersizleri

Gebelikle, doğum sonrasında veya ileriki yıllarda az da olsa idrar kaçırma durumları yaşanabilir. Bu durum herkes için can sıkıcı olabilir. Kegel egzersizlerini alışkanlık haline getirerek düzenli bir biçimde yapmak, İdrar kaçırmaların ilerlemeden kontrol altında tutulmasını sağlayabilir. İdrar kaçırma durumu giderek artıyor ve müdahale edilmesi gereken bir boyutta ilerliyor ise, artık bir Üroloji Hekimine görünmenin vakti gelmiş demektir.

Fazla Kegel Egzersizi Zarar Verebilir

Her şeyin fazlasının zararlı olabileceği gibi gebelikte kegel egzersizlerinin aşırı yapılması bağırsak hastalıkları veya idrar yolu enfeksiyonları gibi problemlere neden olabilir.  Bu nedenle hareketlerin belirlenen adetlerde ve sıklıkta yapılması yeterli olacaktır.