Beslenme, insanoğlunun varlığını sürdürebilmesi ve sağlıklı kalabilmesi için hayatının her döneminde önemli yer tutan ve hayati önem taşıyan bir ihtiyaçtır. Bu kadar hayati bir ihtiyaç olan beslenme, hamilelik sürecinde iki kat önem kazanır. Dolayısıyla hamilelik öncesi beslenme düzenini oluşturmak ve bu düzenle gebeliğe hazırlanmak anne adayı için önemsenmesi gereken bir durumdur.

Hamilelik düşünülmesi, anne adaylarının yaşamlarıyla ilgili dikkat etmeleri gereken birçok şeyi de düşünmelerini gerektirirken, hamilelik beslenme düzenlerinin de daha kapsamlı ve detaylı ele alınmasına vesile olmaktadır.

Hamilelik Öncesi Beslenmenin Önemi

Nasıl hamilelik süreci ve doğum sonrası emziklilik dönemi anneler için beslenme öncelikli bir konu haline geliyor ise, hamilelik öncesi anne adayının sağlıklı bir beslenme düzenine geçmesi ve beslenmeye yönelik atacağı adımlar da bir o kadar önemlidir. Çünkü hamilelik öncesi düzene giren bir beslenme planı, hem anne adayının hem de anne karnında gelişimine devam eden bebeğinin bu 40 haftalık süreci daha sağlıklı geçirmesini sağlayacaktır.

Hamilelik Öncesi Beslenme Önerileri

Hamilelik öncesi beslenme planı hazırlarken vücuda alınması gereken karbonhidratların, yağların, proteinin, vitamin ve minerallerin dengeli şekilde tüketilmesine önem verilmelidir. Bu sayede anneliği düşünen kişiler, hamilelik öncesi beslenme planlarını oluşturarak gebeliklerinde daha rahat bir düzeni devam ettirebileceklerdir. Önemli olan beslenmenin dengeli bir şekilde sürdürülmesini sağlamaktır.

  • Karbonhidratlar

Vücudun enerji kaynağı karbonhidratlardır. Hamilelik sürecinde karbonhidrat tüketirken dikkat edilmesi gereken konu basit karbonhidratlardan kaçınmak ve kompleks karbonhidrat denilen yiyeceklere yönelmektir.

 Sağlık açısından önerilmeyen basit karbonhidrat sınıfında hamur işleri, şekerli ürünler, meyve suları gibi içecekler yer almaktadır. En iyi kompleks karbonhidrat kaynakları tam tahıllar, yulaf, mısır gibi ürünlerdir.

Hamilelik öncesi beslenme planına uygun olarak her öğünde ölçülü karbonhidrat tüketilmelidir. Normal makarna yerine kepekli makarna veya pirinç yerine bulgur tercih edilmelidir. Hamilelik öncesinde ve hamilelik döneminde fazla karbonhidrat tüketmek kilo aldırabileceği gibi hastalıklara da davetiye çıkartabilir. O nedenle karbonhidrat tüketimine dikkat edilmelidir.  

  • Protein

Protein, hamilelik düşünen annelerin günlük beslenmelerinde düzenli almaları ve aksatılmaması gereken faydalı gıdalardandır. Protein grupları ikiye ayrılır. Bitkisel proteinler ve hayvansal proteinler. Bitkisel proteinler, Mercimek, fasülye, nohut, barbunya, bezelye gibi baklagiller,  kabak çekirdeği, karabuğday, keten tohumu gibi gıdalardır. Hayvansal proteinler ise, başta yumurta, et grubu, tavuk ve hindidir.

Hem bitkisel hem hayvansal protein grubuna giren yiyecekler hamilelik öncesi beslenme planına dahil edilmelidir. 

  • Süt grubu / kalsiyum

Hamilelik öncesi beslenme düzenlenirken kalsiyum alımının eksik kalmaması için günlük olarak süt ve süt ürünlerinden destek alınmalıdır. Günde 2 su bardağı süt veya 2 kase yoğurt ile birkaç parça peynir tüketilmesi vücudun ihtiyacı için yeterli olacaktır.    

  • Yağlar

Hamilelik öncesinde hamilelik planlanırken beslenmede dikkat edilmesi gereken bir konu da vücuda doğru yağ alımının yapılmasıdır.  Bu süreçte doymuş ve trans yağlar denilen margarin, krema, cipsler, bisküvilerden uzak durulmalı, bu gıdaların yerine fındık, ceviz, badem, zeytinyağı, Omega içeren sardalya, hamsi gibi küçük balıklar sağlıklı yağ grupları arasında tercih edilmelidir. Balık alternatifleri haftada 1-2 kez yemeğe özen gösterilmelidir.

  • Sebze ve meyveler

Hamilelik beslenme programına günlük 4-5 porsiyon olacak şekilde vitamin deposu sebzeler ve meyveler dahil edilmelidir. Sebze ve meyvelerin organik veya taze olmalarına ayrıca mevsiminde tüketilmesine dikkat edilmeli, bu sayede sebze, meyvelerdeki vitamin ve minerallerinden faydalanılmalıdır. Özellikle lahana, karnabahar, brokoli, yeşil yapraklı sebzeler, muz, elma, karpuz, kiraz gibi meyveler besleyicilik açısından faydalı olacaktır.

Hamilelik beslenme programına geçerek düzenli beslenmek ve belirtilen tüm besin gruplarından faydalanarak tüketmek, hormon düzeylerine olumlu katkı sağlayacak ve hamile kalma sürecini destekleyecektir.

Hamilelik beslenme programına geçildikten sonra kilo önemsenmeli ve eğer fazla kilo varsa hamileliğin gerçekleşmesine kadar sağlıkla kilo verilmeye çalışılmalıdır. Kilo bazı durumlarda hormonlara etki edebileceğinden hamileliği engelleyebilir. O nedenle vücut kitle endeksi kontrolleri yapılmalı, gerekirse bir diyetisyenden destek alınarak kilo verilmeye başlanmalıdır.

Biz Sizi Arayalım

Yorum Gönder